پاورپوینت بررسی تاریخچه و ساخت گیتار و سنتور
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-بررسی-تاریخچه-و-ساخت-گیتار-و-سنتور
پاورپوینت بررسی تاریخچه و ساخت گیتار و سنتور
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی:
AFFPAGECNTحجم فایل: 5385AFFPRODUCTPRICE

بخشی از متن:
سنتور چیست ؟
از سازهای اصیل ایرانیست . این ساز از جعبه ای ذوزنقه ای شکل تشکیل شده است که اضلاع آن عبارتند از
بلندترین ضلع نزدیک به نوازنده کوتاه ترین ضلع و موازی با ضلع قبلی و دور از نوازنده و دو ضلع جانبی با طول برابر که دو ضلع قبلی را بطور مورب قطع می کند . ارتفاع سطوح جانبی 8 تا 10 سانتیمتر است . تمام سطوح جعبه سنتور چوبی است . بر روی سطح فوقانی دو ردیف خرک قرار دارد .ردیف راست نزدیکتر به کناره راست ساز است و ردیف چپ کمی بیشتر با کناره چپ فاصله دارد . ( فاصله بین هر خرک ردیف چپ تا کناره چپ را ' پشت خرک ' می نامند .) . از روی هر خرک چهار رشته سیم هم کوک عبور می کند ولی هر سیم به گوشی معینی پیچیده می شود .
گوشی ها در سطح جانبی راست کار گذاشته شده اند . سیمهای سنتور به دو دسته سفید (زیر) و زرد (بم) تقسیم می شوند . دسته سیمهای سفید بر روی خرک های ردیف چپ و سیم های زرد بر روی خرک های ردیف راست به تناوب قرار گرفته اند . طول قسمت جلوی خرک در سیم های سفید دو برابر طول آن در قسمت پشت خرک است و می توان در پشت خرک نیز از سیمهای سفید استفاده کرد . ( صدای آن به نسبت عکس طول یک اکتاو نسبت به صدای قسمت جلوی خرک بالاتر است .) . همچنین هر سیم زرد یک اکناو بم تر از سیم سفید بلافاصله بعد از آن صدا می دهد . اصوات سنتور در قسمتهای سه گانه ساز (سیم های زرد سیم های سفید و قسمت پشت خرک) به این ترتیب است
بطوریکه در مثال بالا دیده می شود وسعت صدای سنتور 9 خرکی (سنتورهای 11 و 12 خرکی هم گاهی ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته .) کمی بیش از سه اکتاو است . اما این ساز فاقد تمام فواصل کروماتیک مخصوص موسیقی ایران است و نوازنده مجبور است در اجرای دستگاه دیگر کوک ساز را تغییر دهد ( یا در پاره ای موارد خرک ها را جلو و عقب ببرد که این عمل به نوبه خود نسبت طولی قسمت پشت و جلوی خرک را در سیمهای سفید به هم می زند در نتیجه این دو قسمت نسبت به هم فاصله اکتاو را از دست می دهند ) .

ساخت گیتار
تهیه چوب
به طور کلی چوب آلات مورد استفاده در بخش آلات موسیقی باید دارای ویژگی های زیر باشند
1 از مهمترین ویژگی های آن داشتن صدای با طنین ( قابلییت پخش صدا ) است. معمولا چوبهایی که دارای بافتهای ریز هستند این عمل را انجام میدهند مانند گردو.
2 داشتن نقوش زیبا درساخت ساز های موسیقی به منظور جلوه دادن به کار از چوبهای با نقوش زیبا استفاده میکنند.
3 بسته به نوع ساختمان یا محل قرار گرفتن با توجه به کاربرد چوب باید به مقاومت آن توجه کرد و از چوب مورد نظر استفاده کرد مثلا مقاومت کششی ،فشاری، سختی
4 مقاوم بودن در برابر حمله قارچ، بید، باکتری
5 نشان دادن عکس العمل خوب در برابر رنگ و چسب
ابتدا چوبهای مورد استفاده در گیتار را تهیه نموده که معمولا در ساخت دسته از چوبهایی نظیر گردو،فوفل،کیکم و...و در ساخت صفحه معمولا از چوب ساج استفاده میکنند. چوبها باید عاری از هرگونه خوردگی ،ترک ،شکاف ،پوسیدگی و گره باشند زیرا هر یک از این عوامل به نحوی در انتفال صدا اختشاش ایجاد میکنند.
برای ساخت صفحه ابتدا دو چوب به ضخامت 5 میلی متر، عرض 25 و طول 65 سانتی متر، تهیه و پس از پرداخت کامل آن، آنها را بصورت قرینه برش می دهند به نحویی که الیاف کاملاٌ بصورت قرینه قرار بگیرند زیرا در غیر اینصورت صدا به خوبی انتقال نمی یابد.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 




:: برچسب‌ها: پاورپوینت ساخت گیتار ,بررسی تاریخچه سنتور,ساخت گیتار ,سنتور ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 شهريور 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: