مبانی نظری وپیشینه تحقیق پيش بيني و مدل هاي پيش بيني
نوشته شده توسط : علی محمد
مبانی-نظری-وپیشینه-تحقیق-پيش-بيني-و-مدل-هاي-پيش-بيني
مبانی نظری وپیشینه تحقیق پيش بيني و مدل هاي پيش بيني
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 42
حجم فایل: 191
قیمت: 20000 تومان

بخشی از متن:
مبانی نظری وپیشینه تحقیق پيش بيني و مدل هاي پيش بيني

مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
نوع فایل:wordوقابل ویرایش

پيش بيني و مدل هاي پيش بيني
تعريف پيش ¬بيني
در يک تعريف کلي، فرايند پيشگويي شرايط و حوادث آينده را پيش¬بيني ناميده و چکونگي انجام اين عمل را پيش¬بيني کردن ناميده مي¬شود (بوکوتا، 2002).
هر سازماني جهت تصميم¬گيري آگاهانه بايد قادر به پيش¬بيني کردن باشد. از آنجايي که پيش¬بيني وقايع آينده در فرآيند تصميم¬گيري در سازمان نقش عمده اي را ايفا مي کند، پيش-بيني کردن براي بسياري از سازمانها و نهادها حائز اهميت بالقوه¬اي است. بنابراين بيشتر تصميمات مديريت در تمام سطوح سازمان به طور مستقيم و يا غير مستقيم به حالتي از پيش¬بيني آينده بستگي دارد.
در مديريت استراتژيک، پيش¬بيني شرايط عمومي اقتصاد، نوسانات قيمت و هزينه¬ي تغييرات تکنولوژي، رشد بازار و امثال آن در ترسيم آينده بلند¬مدت شرکت موثر است. به همين دليل است که کنترل هر فرايند، منوط به پيش¬بيني رفتار دوره فرآيند در آينده است. براي مثال ممکن است که در يک دوره فرآيند دستگاهي بيش از حد معين کار کند و تعداد اقلام معيوب توليد شده افزايش يابد. بنابراين براي شناسايي به موقع اين نقص بايد از روش هاي مناسب پيش¬بيني استفاده نموده و نسبت به تصحيح و يا حذف آن با توجه به شرايط موجود اقدام نمود (ريفنس، 1997).
مدل ¬هاي پيش ¬بيني
ابزارهاي عيني و رياضي که براي پردازش و تجزيه و تحليل داده¬ها مورد استفاده قرار مي¬گيرند مدل¬هاي پيش¬بيني ناميده مي¬شوند. به عبارت ديگر، الگويي از يک واقعيت که ساده و کوچک شده و روابط بين متغيرهاي آن واقعيت يا سيستم را نشان مي¬د¬هد، مدل خوانده مي¬شود. بنابراين، هنگامي که متغيرهاي مورد نظر به صورتي منظم، ساده و قابل فهم در جهت اهداف پيش¬بيني در کنار يکديگر قرار گرفتند و الگويي از روابط را بوجود آوردند، يک مدل پيش¬بيني شکل مي¬گيرد.
سري ¬هاي زماني
به روند مقادير يک متغير در طول زمان که به صورت دوره¬هاي زماني با فواصل معين و يکسان تنظيم شده¬اند سري زماني گفته مي¬شود. در تحليل سري زماني وضعيت تغييرات يک متغير در گذشته مورد بررسي قرارگرفته و به آينده تعميم داده مي¬شود. به طور کلي مدل¬هايي که در تحليل سري¬هاي زماني مورد استفاده قرار مي¬گيرند به دو دسته مدل¬هاي خطي و غير-خطي تقسيم مي¬شوند.
مدل¬هاي خطي مانند مدل¬هاي باکس ـ جنکينز و يکنواخت سازي نمايي براي سري¬هاي زماني خطي مناسب هستند، ولي در مدل-سازي سري¬هاي زماني مالي و غير¬خطي با مشکل مواجه مي¬شوند.
مدل¬هاي غير¬خطي از قبيل مدل¬هاي غير¬کاهنده آستانه¬اي، يک تابع غير¬خطي خاص و از پيش تعيين شده را پيش¬بيني مي¬کنند. به عبارتي تابع خطي مورد استفاده در اين روش¬ها مشخص است. نوع ديگر مدل¬هاي غير خطي شبکه¬هاي عصبي مصنوعي هستند که مي توانند هر تابعي را تخمين بزنند و فرايندهاي با رفتار ناشناخته را مدل نمايند.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 




:: برچسب‌ها: مبانی نظری وپیشینه تحقیق پيش بيني و مدل هاي پيش بيني,مبانی نظری پيش بيني و مدل هاي پيش بيني,پیشینه تحقیق پيش بيني و مدل هاي پيش بيني,مبانی نظری,پیشینه تحقیق,پيش بيني ,مدل هاي پيش بيني ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: